Over ons

Voorheen was deze website een samenwerking van diverse toonaangevende internetondernemers die zich sterk wilden maken voor de belangen van iedereen die het internet gebruikt. Deze stichting had als doel:

  • het promoten en beschermen van wettelijke uitzonderingen op het auteursrecht en portretrecht; 
  • het streven naar gepaste wetgeving teneinde de vrije meningsuiting en de free flow of information op internet te beschermen en te stimuleren. 

Die site hebben we omgetoverd tot informatie portaal met betrekking tot nieuwe media & copyright. Het doel is nu om de gebruikers van het internet goed te informeren over hoe het auteursrecht in elkaar zit. Zowel buiten het internet, maar ook op het internet. We richten ons op onder andere bloggers en social media gebruikers maar ook op online professionals die te maken hebben met nieuwe media. 

Heb je bijvoorbeeld een online marketing bedrijf en schrijf je veel content voor klanten? Dan is het zeker van belang om te weten hoe copyright in elkaar steekt. Ben je juiste social media professional of een fervent instagrammer? Ook dan is het handig om deze informatie even goed door te lezen. 

Het copyright blijft zich ontwikkelen. De informatie is op moment van schrijven correct maar kan op moment van lezen incorrect of verouderd zijn. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de verstrekte informatie.

Copyright & social media Hoe zit dat nu precies? Social media is helemaal van nu, maar mag je zomaar foto's gebruiken op je social media profielen? En hoe zit het met je eigen foto's die je hebt gepost? Zijn deze beschermd onder de auteurswet? Lees het hier
Wanneer iemand een origineel werk heeft gemaakt, is het niet de bedoeling dat andere mensen jouw of jullie idee gaan overnemen. Om dit te voorkomen bestaat er het copyright, ook bekend als ''het auteursr... In de auteurswet staat geschreven dat je het auteursrecht krijgt op een werk van  letterkunde, wetenschap of kunst. De wet verstaat onder deze brede begrippen de volgende werken:  ... De bekendste social media hebben we in aparte artikelen reeds behandeld. Er zijn echter nog andere vormen van sociale media die ook onderhevig zijn aan copyright. Hierbij kun je denken aan Tumblr, Goo... Bij tweets die worden geplaatst op Twitter ligt het auteursrecht anders. Het is moeilijk om te bepalen wanneer een tweet auteursrecht bevat, omdat een tweet maar maximaal 140 tekens kan zijn. Er moet iets aan creatieve arbeid te zien zijn aan... Bij Facebook zeggen ze dat jij de eigenaar bent van alle inhoud en informatie die je op Facbook post. Vervolgens komt hierop een reeks uitzonderingen. Voor berichten met inhoud waar auteursrechten over gelden,... Normaliter moet er toestemming gevraagd worden aan de auteur van een werk om het te gebruiken. Op deze regel zijn een paar uitzonderingen. Bijvoorbeeld als een werk in algemeen belang (zoals onderwijs) gebr... Als je een filmpje op YouTube plaatst verkrijg je automatisch het auteursrecht. Bij een filmpje kan het snel voorkomen dat je inbreuk maakt op iemands rechten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan muziek. Je moet dus opletten dat alles wat je in je filmp... Bij Instagram staat over auteursrecht het volgende in de algemene voorwaarden: ''Je stemt ermee in dat je je zult houden aan alle wetten, regels en voorschriften (bijvoorbeeld op federaal, ...